Husqvarna – en svensk klassiker

Sverige har genom alla år varit en stor exportör av industriprodukter och på många sätt dominerat tillverkningsindustrin i norra Europa. Många anser att detta beror på en kulturell anda där lokalt entreprenörskap och noggrannhet uppmuntras. Ett av de riktigt stora namnen inom svensk industri, bland giganter som Ikea och Volvo, är Husqvarna. Husqvarna tillverkar utomhusprodukter som gräsklippare, sågar och trimmers, men även olika sorters motorfordon. Här tar vi en kortare titt på historien bakom företaget och hur det har lyckats anpassa sig genom åren för att nå dit det är idag.

Husqvarna tillverkar bland annat motorcyklar

Husqvarna från början

Bolaget grundades som ett gevärsfaktori redan år 1689. Om vi dyker ner i bolagets historia ser vi att allting började i industristaden Jönköping, på Jönköpings faktori. Till en början var armén den största kunden, då man hade ett akut behov av vapen och fordon för att kunna utföra sina aktiviteter. Efter några år flyttade bolaget från Jönköping till Husqvarna. Detta var ett strategiskt beslut eftersom man ville kunna utnyttja närheten till vattenkraften för att kunna bli mer effektiv i sin produktion. Bolaget återfinns här än idag.

Under 1800-talet döptes bolaget om till Husqvarna Vapenfabriks AB. Under det påföljande seklet fokuserade bolaget dock mest på symaskiner, motorcyklar och andra typer av privat- och företagsfordon. År 1978 köpte Electrolux upp företaget och behöll ägarskapet ända till år 2006. Numera är företaget ett självständigt bolag som är noterat på den svenska börsen. Många anser att storhetstiden för bolaget var strax efter andra världskriget, då man hade över 4000 anställda – även om omsättningen är betydligt högre idag än vad den var då.

Nya produkter utvecklas

Precis som med vilken produkt eller inom vilken industri som helst, förändrades även marknaden och efterfrågan på Husqvarnas produkter. Ledningen för bolaget såg under de senare delarna av 1900-talet det enorma värdet i att lyssna på de anställdas synpunkter och förslag. Ett resonemang som användes var att de anställda var de som var närmast kunderna, och därför enklast kunde ta reda på vad marknaden ville ha och hur efterfrågan skulle förändras. Därför började Husqvarna under slutet av 1900-talet också utveckla allt fler motorfordon, bland annat de populära motorcyklarna som säljer riktigt bra än idag.

Den största kursändringen som det innovativa bolaget Husqvarna gjorde var att gå mer mot ett fokus på privatkunder. Man hade visserligen kvar sina företagskunder och levererade fortfarande produkter till armén, men nu såg man hur privatpersoner började se sig om efter andra alternativ när det handlade om transport och fordon. Snabbt lade man om sin strategi och såg till att inrikta sin marknadsföring mot försäljning av motorcyklar. Man gav sig även in i bilbranschen och började leverera fordon och tillbehör till bilar.

Ett bolag i konstant förändring

Man kan utan att gå till överdrift säga att Husqvarna är ett av de största och mäktigaste bolagen i svensk historia. Företaget ingår idag i OMX30, sammanslutningen av de 30 största svenska bolagen som också påverkar Stockholmsbörsen mest under en given dag. Man har nått denna position i näringslivet genom att ha en stabil grund att stå på, samtidigt som man har förstått värdet av att vara innovativ och flexibel när det gäller att ändra och anpassa sitt produktutbud till nya trender.