Union och andra äldre motormärken

USA har alltid varit ett viktigt land för oss bilälskare. Det finns knappast något annat land som har gett oss så många klassiker. Från USA kommer bland annat legendarerna Ford, Buick, Chrysler, Shelby, Jeep, Cadillac och en rad andra märken som vi håller kära. Härifrån kommer också det märket som många påstår revolutionerade hur vi ser på fordon och bilkörning. Detta märke hette Union. Det ägdes gemensamt av andra bolag och blomstrade i början på 1900-talet. Här tar vi en kort titt på hur Union har påverkat industrin och varför det blev ett viktigt märke.

Union revolutionerade en hel bransch

Union – en klassiker från USA

The Automobile Company, som företaget hette från början, började att göra bilar i Indiana år 1902. Den mest berömda produktionen var just bilen som kallades ”Union”. Denna bil tog tre år att bygga och var färdig för marknaden år 1905. Efter släppet av denna bil flyttade företaget sina kontor och sin produktion till Anderson i Indiana. Detta var dels av ekonomiska skäl, men också av logistiska skäl på grund av enklare transporter. En av de största anledningarna till att just denna modell blev en så framgångsrik bilmodell var den innovativa marknadsföringen som ägaren John William Lambert använde sig av.

Den allra första prototypen av modellen Union släpptes så tidigt som år 1902. Det som var banbrytande sett till resten av bilmarknaden var hur man jobbade med friktion och med växellådan. Tidigare var man van vid tröga växellådor och sidokedjor ned till hjulsystemet. Nu hade man istället hittat en lösning där koppling och tändning gjorde uppstart, uppväxling och nedväxling både snabbare och smidigare. Detta gjorde också att man kunde börja använda motorn mer effektivt. Många anser att denna modell var ett stort steg framåt inom bilindustrin.

Ny kraft på bilmarknaden

När företaget ansåg att man hade arbetat färdigt med utvecklingen av sin första bilmodell, började man parallellt år 1904 utveckla en större bil som skulle passa en hel familj. Denna modell hade hela fem säten, vilket var ovanligt på denna tid. Tio hästkrafter var också någonting som man inte hade sett år 1904. Detta gjorde att man återigen tog nya, stora steg mot att utveckla marknaden för personfordon. Union bytte efter år 1905 namn till Lambert Cars på grund av ändrade förhållanden i ägandestrukturen.

Dessa två modeller revolutionerade på olika sätt marknaden för fordon och hur man såg på transport. Union gjorde även en lång rad med vanliga bilar på beställning av företag och privatpersoner. Dessa bilar var medelstora och ägarna var oftast affärsmän som tog sig mellan olika städer. Företaget var på denna tid nästan helt ägt av Buckeye Manufacturing Company. Efter 1905 köpte Lambert Gas and Gasoline Engine Company of Anderson in sig i bolaget. Därav namnbytet till Lambert Gas detta år.

Märket som tog bilen till nästa nivå

Innan Union kom till marknaden var bilkörning något helt annat. Man var van vid att ha en relativt lång startsträcka innan bilen gick av sig själv. Det var krångligt och tog mycket uppmärksamhet från körningen att bara växla upp eller ner. Styrning och kopplingen mellan ratt och hjul var minst sagt otymplig och väghållningen var som ett resultat av detta svag. Många av dessa faktum blev historia i och med denna nya modell som fokuserade på minskad friktion och effektiv användning av motor och servo.